Τι είναι η βιοαιθανόλη;

Τι είναι η βιοαιθανόλη και γιατί από το 2019 θα βρίσκεται σε όλα τα καύσιμα

Η βιοαιθανόλη, γνωστή και ως βιοντίζελ, πρόκειται για το «πράσινο» υποκατάστατο των παραδοσιακών καυσίμων που προέρχονται από το πετρέλαιο και φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στον κλάδο της ενέργειας, καθώς υπόσχεται καλύτερες, οικονομικότερες και πιο καθαρές μετακινήσεις.

Η βιοαιθανόλη παράγεται κατά βάση από τη διαδικασία της αλκοολικής ζύμωσης, όπως τα ποτά δηλαδή, όπου τα φυτικά ζάχαρα ειδικών «ενεργειακών καλλιεργειών» μετατρέπονται σε αλκοόλη και γι’ αυτό θεωρείται μια αρκετά οικολογική λύση. Ακόμη, υπάρχει η δυνατότητα να παραχθεί βιοαιθανόλη και βιομηχανικά μέσω αιθυλενίου και ατμού. Τα φυτά που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή της είναι το σόργο, το καλαμπόκι, το σιτάρι, τα τεύτλα ανάμεσα σε αρκετά ακόμη, όπως και το ξύλο των διάφορων δέντρων και το πριονίδι.

Στην Ελλάδα η αγορά των «πράσινων» καυσίμων δεν είναι τόσο ανεπτυγμένη και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θέσπισε την υποχρεωτική ανάμειξη βιοκαυσίμων στα μείγματα βενζίνης σταδιακά ως απάντηση στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

Έτσι από τον Ιανουάριο του 2019 η βενζίνη που θα διακινείται στην Ελλάδα θα περιέχει τουλάχιστον 1% βιοαιθανόλη, ενώ το 2020 το ποσοστό θα προσαρμοστεί στο 3,3% και ενδέχεται να υπάρχει εκ νέου αύξηση.

Η υποχρεωτική χρήση της βιοαιθανόλης αποτελεί μια ριζική λύση για την μείωση των ρύπων καθώς ως καύσιμο παρέχει έναν υψηλό βαθμό οκτανίων το οποίο μπορεί να ενισχύσει την βενζίνη. Ακόμη ο εμπλουτισμός της βενζίνης με βιοαιθανόλη έχει αποδειχτεί πως οδηγεί σε καλύτερη καύση με αποτέλεσμα οικονομία στην κατανάλωση, περισσότερη απόδοση στον κινητήρα, αλλά και μειωμένες εκπομπές ρύπων, συντηρώντας καλύτερα τα οχήματα μακροχρόνια.

Στην Ελλάδα υπάρχουν ήδη ενεργειακές καλλιέργειες και εγκαταστάσεις δημιουργίας βιοαιθανόλης που φιλοδοξούν να μεγαλώσουν το μερίδιο αγοράς τους. Στο εξωτερικό η βιοαιθανόλη χρησιμοποιείται σε αρκετά μεγαλύτερο βαθμό. Για παράδειγμα στις ΗΠΑ έχει υιοθετηθεί το μείγμα βενζίνης Ε10, δηλαδή βενζίνη με πρόσμιξη βιοαιθανόλης 10% ενώ υπάρχει και για ειδικά οχήματα αντίστοιχο καύσιμο με 85% περιεκτικότητα βιοαιθανόλης με την ονομασία Ε85.

Η χώρα μας μέχρι στιγμής βρίσκεται στην τελευταία θέση στην αξιοποίηση των πράσινων καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι βασικότερες αιτίες είναι:

  1. Πως δεν έχει προωθηθεί σωστά ένα σχέδιο δράσης για την αξιοποίηση της βιοντίζελ.
  2. Η αδυναμία των εταιρειών να κρατήσουν σταθερή την γραμμή παραγωγής.
  3. Η απουσία ελέγχου στην υποχρεωτική ανάμιξη βιοντίζελ με τα συμβατικά καύσιμα.