Κουρασμένος οδηγός

Επαγγελματίες οδηγοί: Πόσες φορές είναι κουρασμένοι και κοιμούνται στο τιμόνι;

Οι επαγγελματίες οδηγοί σύμφωνα με έρευνα της ETF οδηγούν πολλές φορές εξαντλημένοι. Πόσο σημαντική είναι τελικά η ξεκούραση για την αποφυγή των ατυχημάτων;

Προβληματίζουν τα δεδομένα που δημοσιοποιεί η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) μίας και καταγράφονται πολύ υψηλά ποσοστά κόπωσης σε όλους τους επαγγελματίες οδηγούς.

Η έκθεση έχει τίτλο «Η κόπωση του οδηγού στις ευρωπαϊκές οδικές μεταφορές» και εστιάζει στις συνθήκες εργασίας και τη σωματική κατάσταση όπως την αντιλαμβάνονται οι 2.861 οδηγοί φορτηγών, λεωφορείων και πούλμαν που συμμετείχαν στην έρευνα.

Κουρασμένοι οδηγοί – επικίνδυνη οδήγηση

Σύμφωνα με τις απαντήσεις το 60% των συμμετεχόντων που οδηγούν φορτηγά και το 66% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν αναγκάζονται να οδηγούν κουρασμένοι σε τακτική βάση, ενώ 772 δήλωσαν πως παραλίγο να συγκρουστούν ή να προκαλέσουν κάποιο σοβαρό ατύχημα λόγω κόπωσης.

Ανατριχίλα φέρνει η παραδοχή πως σχεδόν το 1/3 όσων οδηγούν φορτηγό και το 1/4 των οδηγών πούλμαν κοιμούνται στο τιμόνι κατά την οδήγηση τους.

Αιτία η πίεση

Βασική αιτία της κόπωσης και της εξάντλησης που οδηγεί σε ύπνο φαίνεται πως είναι η πίεση εκτέλεσης των δρομολογίων και οι γενικότερες συνθήκες εργασίας που επικρατούν στον κλάδο των μετακινήσεων.

Οι στάσεις φαίνεται πως είναι μόνο στα χαρτιά καθώς το 57% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν και το 52% των οδηγών φορτηγών οχημάτων αδυνατούν να σταματήσουν και να κάνουν διάλειμμα όταν αισθάνονται κόπωση.

Σύμφωνα με τον ETF η κόπωση οφείλεται αποκλειστικά στον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών οι οποίες πιέζουν για πολλές ώρες εργασίας και χωρίς οργάνωση για το πρόγραμμα των δρομολογίων ώστε να προβλέπεται ένα ομαλό ωράριο για τους οδηγούς.

Παράλληλα προβλήματα είναι οι χαμηλές απολαβές, η ανεπάρκεια των οχημάτων και οι πιεστική φύση της δουλειάς, καθώς πολλές φορές η πυκνή κίνηση δημιουργεί έντονο άγχος και εκνευρισμό.

Τι κάνει η ΕΕ;

Υποτίθεται πως πανευρωπαϊκά έχουν ισχύσει ρυθμίσεις που προβλέπουν τον μέγιστο χρόνο εργασίας στο συγκεκριμένο κλάδο. Αυτό όμως δεν λύνει το πρόβλημα καθώς οι εξαιρετικά χαμηλοί μισθοί οδηγούν πολλούς εργαζόμενους να δουλεύουν παραπάνω ώρες για να μπορέσουν να ζήσουν με αξιοπρέπεια.

Ένα επόμενο βήμα είναι η εφαρμογή πρόσθετων πολιτικών για την εξάλειψη της κόπωσης των οδηγών που αποτελεί μέρος του Πλαισίου Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας 2021-2030.