Γιατί οι μοτοσυκλέτες γίνονται όλο και πιο ελαφριές;

Γιατί οι μοτοσυκλέτες γίνονται όλο και πιο ελαφριές;

Όσοι αγόρασαν πρόσφατα μία νέα μοτοσυκλέτα θα παρατήρησαν, πολύ σωστά, πως ενώ δεν έχει καμία μείωση στην απόδοσή της, αντιθέτως το βάρος της έχει μειωθεί αρκετά.

Πλέον οι περισσότερες νέες μοτοσυκλέτες στην αγορά ακολουθούν έναν «άτυπο» κανόνα όπου μειώνεται το βάρος του σώματος τους, ενώ σταδιακά αυξάνεται ο εξοπλισμός των ηλεκτρονικών βοηθημάτων.

Παρά τη μείωση του βάρους που οφείλεται στον έξυπνο σχεδιασμό των κατασκευαστών, οι σημερινές μοτοσυκλέτες είναι πιο άκαμπτες και στιβαρές σε σχέση με τα παλαιότερα μοντέλα.

Αυτή η προσπάθεια να παραμένει ένα ελαφρύ σώμα με επιπλέον εξοπλισμούς, είναι το μεγάλο στοίχημα κάθε σχεδιαστή και κατασκευαστή ώστε να μπορεί να έχει μία σύγχρονη αποδοτική και αξιόπιστη μηχανή.

Με τη νέα αυτή αρχιτεκτονική, αξιοποιείται ο νόμος της φυσικής, που θέλει όσο μεγαλύτερο είναι το βάρος ενός σώματος, τόσο μεγαλύτερη αδράνεια να έχει και να χρησιμοποιεί περισσότερη απόσταση για να σταματήσει την κίνηση σου, αλλά και αντίστοιχα μεγαλύτερα ποσά ενέργειας για να ξεκινήσει ξανά. Έτσι, οι νέες μοτοσυκλέτες δεν έχουν μόνο χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με τις παλιές, αλλά παράλληλα καλύτερο χειρισμό και ομαλότερη οδηγική εμπειρία, καθώς οι αλλαγές κατεύθυνσης είναι ευκολότερες και υπάρχει μεγαλύτερη ευστάθεια.

Όλο και δημοφιλέστερο πλέον, στις supersport μηχανές, είναι η χρήση του ανθρακονήματος, ένα εξαιρετικά ανθεκτικό και ελαφρύ καινοτόμο υλικό που έχει αλλάξει τα δεδομένα από την εποχή που εμφανίστηκε. Παρά το σχετικά υψηλό του κόστος, σταδιακά χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στην κατασκευή αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.

Πάραυτα, τη δεδομένη στιγμή είναι αδύνατο να μεταστραφεί ολόκληρη η βιομηχανία στα ελαφριά υλικά, καθώς ο μόνος περιοριστικός παράγοντας είναι το κόστος τους. Οι ειδικές τεχνικές που απαιτούν τα ελαφριά υλικά, όπως το αλουμίνιο, καθώς και τα πολλαπλά στάδια επεξεργασίας τους είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθούν στη μαζική παραγωγή φθηνών μοντέλων, καθώς αναγκαστικά θα αυξήσουν το κόστος που θα μετακυλήσει στον τελικό καταναλωτή.

Το ανθρακόνημα, το τιτάνιο και το μαγνήσιο απαιτούν ακόμα περισσότερα στάδια, ενώ είναι και πιο ακριβά ως πρώτες ύλες, γι’ αυτό και συναντιόνται αποκλειστικά στις υψηλών προδιαγραφών ακριβές μοτοσυκλέτες, όπου το κόστος μπορεί να αυξηθεί χωρίς μεγάλα προβλήματα στην εμπορική τους διάθεση.

Είναι σίγουρο πως η φιλοσοφία της ελαφριάς μοτοσυκλέτας θα παραμείνει για αρκετό καιρό, ενώ σταδιακά θα μπορέσει να επέλθει μια γενίκευση καθώς όλο και περισσότερα νέα υλικά κάνουν την εμφάνιση τους, ενώ οι διαδικασίες παραγωγής καθώς βελτιώνονται και αυτοματοποιούνται μειώνουν το κόστος των μετάλλων.