Εξωτερικός καθρέφτης αυτοκινήτου

Ανθρακόνημα: Τι είναι και γιατί χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα;

 

Το ανθρακόνημα, γνωστό και ως «carbon», είναι ένα σχετικά νέο και πολύ πρωτοποριακό και ανθεκτικό υλικό το οποίο χρησιμοποιείται στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Σκέψου ένα όχημα το οποίο είναι πολύ πιο ελαφρύ, πιο αεροδυναμικό, πιο ανθεκτικό και καταναλώνει πολύ λιγότερη ενέργεια. Όπως κατάλαβες μιλάμε για ένα αυτοκίνητο του μέλλοντος ή ένα ήδη υπάρχουν πολύ ακριβό supercar ή ένα όχημα F1. Κοινό σε όλα τα παραπάνω είναι το ανθρακόνημα.

Τι είναι ακριβώς;

Το ανθρακόνημα είναι μία δέσμη από ίνες άνθρακα που συνθέτουν ένα πολυμερές υλικό το οποίο είναι σκληρότερο και ανθεκτικότερο από το μέταλλο, όμως πολύ πιο ελαφρύ. Το μυστικό του ανθρακονήματος είναι η σωστή μοριακή δομή του και οι πλαστικές ρητίνες στις ενώσεις της κάθε δέσμης που προσφέρουν την πολύ μεγάλη ακαμψία.

Πότε φτιάχτηκε;

Η πρώτη φορά που δημιουργήθηκε ανθρακόνημα ήταν το 1860 από τον Joseph Swan, για χρήση σε λάμπες. Πρόκειται για ένα σχετικά νέο υλικό, αν σκεφτείς η ανθρωπότητα πόσα χρόνια χρησιμοποιεί το μέταλλο.

Όμως το ανθρακόνημα του 1860 δεν έχει καμία σχέση με το σημερινό. Με το πέρασμα των ετών άλλαξε ο τρόπος κατασκευής του και η χρήση του. Το 1960 ξεκίνησε να δημιουργείται το ανθρακόνημα ως παράγωγο του πετρελαίου και να ενισχύεται και το 1970 έγινε μέρος των αεροσκαφών. Μετά το 2000 όμως ξεκίνησε η εκτίναξη του όπου άρχισε να χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο στις αερομεταφορές και στη συνέχεια το υιοθέτησε η αυτοκίνηση.

Γιατί έχουμε ακόμα μεταλλικά οχήματα;

Η απάντηση είναι το κόστος παραγωγής του. Το σημερινό ανθρακόνημα είναι πολυμερές και έχει πολύ σύνθετη διαδικασία κατασκευής και αυξημένη ζήτηση. Αυτό σημαίνει πως η τιμή του είναι υψηλή.

Το μέταλλο παραμένει μία οικονομική και αξιόπιστη λύση για τα αυτοκίνητα. Οι κατασκευαστές της F1 και κάποιων πολύ ακριβών supercars πειραματίζονται και αντικαθιστούν όλο και μεγαλύτερα μέρη των οχημάτων με ανθρακόνημα, ώστε να αυξήσουν τις επιδόσεις και να μειώσουν την κατανάλωση, όμως πρόκειται για ήδη πολύ ακριβά οχήματα.

Άρα δεν μπορώ να το χρησιμοποιήσω;

Αρκετοί οδηγοί βελτιώνοντας τα οχήματα τους αντικαθιστούν κάποια μέρη, όπως το καπό ή τις ζάντες, με ανθρακόνημα. Όπως καταλαβαίνεις το κόστος σε σχέση με το μέταλλο είναι υψηλότερο κι έτσι θεωρείται μία «ακριβή» επένδυση. Βέβαια σήμερα μπορείς να βρεις πολλές εταιρείες που παρέχουν τέτοια εξαρτήματα στο εμπόριο.

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές έχουν στραφεί πιο έντονα στην έρευνα για το συγκεκριμένο υλικό και πειραματίζονται με τη δημιουργία ανταλλακτικών από ανθρακόνημα καθώς το θεωρούν το υλικό του μέλλοντος.