kinitra-ilektrokinisi

Μητσοτάκης: Κίνητρα και φοροαπαλλαγές για την ηλεκτροκίνηση

Της Έρης Τσάκωνα

 

Το Εθνικό Σχέδιο για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση παρουσίασε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με στόχο όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό». Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, υπογράφτηκε και η Πράσινη Συμφωνία για την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης μεταξύ Υπουργείων και φορέων.

Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε σημαντικά οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως αυτοκίνητα, ηλεκτρικά ποδήλατα και επαναφορτιζόμενα δίκυκλα, καθώς και φοροαπαλλαγές για εταιρείες που χρησιμοποιούν οχήματα αυτής της τεχνολογίας.

«Αυτή την τόσο σπουδαία μέρα, την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, η ελληνική κυβέρνηση ανακοινώνει και επίσημα μια εμβληματική πρωτοβουλία για το μέλλον. Μια πολιτική η οποία απαντά και στη μιζέρια του χθες, αλλά και στη δικαιολογημένη ανησυχία του σήμερα. Αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες της περιβαλλοντικής μας πολιτικής για την εγκατάλειψη των ρυπογόνων καυσίμων» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την παρουσίαση του σχεδίου για την ώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση

Πρόκειται για ένα ολιστικό σχέδιο που εκπονήθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο δεν αφορά μόνο στην παροχή οικονομικών ελαφρύνσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά θέτει τις βάσεις ενός σύνθετου εγχειρήματος που περιλαμβάνει και την υποστήριξη της χρήσης του οχήματος, σε όλο τον κύκλο ζωής του, ενώ ενεργοποιεί παράλληλα και τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης και των δήμων.

Πιο συγκεκριμένα, σε πρώτη φάση επιδοτείται με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες η αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου, ενίσχυση η οποία σύμφωνα με τους υπολογισμούς της κυβέρνησης θα καλύπτει περίπου το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Το όφελος για τον καταναλωτή θα αγγίζει μέχρι και τις 10.000 ευρώ, καθώς η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα συνδυάζεται με οικολογικό bonus και φοροαπαλλαγές, ενώ ετησίως θα εξοικονομεί κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση.

Επίσης, το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.

Οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο και για χρονικό διάστημα δύο ετών θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης, ενώ οι δαπάνες για την φόρτισή τους θα εκπίπτουν του φορολογητέου εισοδήματος. Αντίστοιχα, για τις εταιρείες που θα επενδύσουν στη αγορά η μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα εκπίπτει από τα εταιρικά έξοδα το 50% για την ηπειρωτική χώρα και το 70% για τα νησιά και θα ισχύει απαλλαγή για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης.

Ο δεύτερος άξονας του Εθνικού Σχεδίου ρυθμίζει την παροχή υπηρεσιών φόρτισης, οργανώνοντας τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων. Το ρεύμα κίνησης θα παρέχεται από τους Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, οι οποίοι θα είναι επιφορτισμένοι με την ανάπτυξη των δικτύων και των σημείων φόρτισης πανελλαδικά και θα συνεργάζονται με τους Φορείς Εκμετάλλευσης. Η διαλειτουργικότητα και ο συντονισμός θα ανήκει στο Ψηφιακό Κέντρο Διαχείρισης.

Ο τρίτος άξονας που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός αφορά τον στρατηγικό στόχο της προσέλκυσης επενδύσεων στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης. Γι’ αυτό τον λόγο θεσπιζονται κίνητρα για την εγκατάσταση παραγωγικών μονάδων στους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας και της Αρκαδίας, όπου θα εξελίσσεται σταδιακά η απολιγνιτοποίηση, με σημαντική μείωση φόρων και άλλων βαρών.

Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης, προανήγγειλε ότι ένα ελληνικό νησί θα λειτουργήσει ως ειδικό πρότυπο όπου όλα τα οχήματα θα κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, ωστόσο δεν προχώρησε σε αποκαλύψεις για το ποιο θα είναι το νησί αυτό.