Είναι απαραίτητη η ζώνη ασφαλείας για τους πίσω επιβάτες;

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

Τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε πως η χρήση της ζώνης ασφαλείας στο αυτοκίνητο έχει αρχίσει να γίνεται συνήθεια για το μεγαλύτερο ποσοστό των οδηγών. Η κίνηση να τραβήξεις τη ζώνη και να την κουμπώσεις στην ειδική υποδοχή όταν μπαίνεις στο αυτοκίνητο γίνεται πλέον ασυναίσθητα αυξάνοντας με αυτόν τον απλό τρόπο την ασφάλεια που σου παρέχει το κάθε όχημα.

Αυτή η απλή κίνηση μπορεί να σώσει ζωές…
Αυτή η απλή κίνηση μπορεί να σώσει ζωές…

Η μη χρήση ζώνης και για τους πίσω επιβάτες είναι παράβαση του ΚΟΚ

Η συγκεκριμένη είναι μία κίνηση που κάνει οδηγός και συνοδηγός, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους επιβάτες που κάθονται στις πίσω σειρές καθισμάτων. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν διεξαχθεί σε όλη τη Ευρώπη τα στοιχεία που έχουν προκύψει δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Ένας στους τρεις Ευρωπαίους (στην Ελλάδα τα ποσοστά είναι χειρότερα) δεν κάνει χρήση της ζώνης ασφαλείας όταν κάθεται στην δεύτερη ή στην τρίτη σειρά καθισμάτων (όταν πρόκειται για 7-θέσιο όχημα), άρα με απλά λόγια παραβαίνει την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία βάζοντας ταυτόχρονα σε κίνδυνο τη ζωή του αλλά και όσων βρίσκονται εντός του αυτοκινήτου. 

Ηλικία και ζώνη ασφαλείας

Όσο και αν ακούγεται περίεργο, η ηλικία είναι αυτή που παίζει το ρόλο της, καθώς όσο μεγαλύτεροι είναι οι πίσω επιβάτες τόσο ξεχνούν να φορέσουν τη ζώνη τους. Ιδίως όσοι είναι πάνω από 40 ετών συνηθίζουν να μην κάνουν χρήση, κάτι όμως που δεν ισχύει και μάλιστα σε ποσοστό που αγγίζει το 80% για ηλικίες κυρίως κάτω των 24 ετών. Η απάντηση είναι αρκετά απλή καθώς τα άτομα μικρά σε ηλικία έχουν μεγαλώσει σε ένα πιο προστατευτικό περιβάλλον, με πιο συνειδητοποιημένους γονείς, κάνοντας χρήση παιδικών καθισμάτων, άρα γνωρίζουν την ασφάλεια που τους παρέχει η ζώνη ενώ τους έχει γίνει και συνήθεια.

Όσο… μεγαλώνεις τόσο ξεχνάς τη ζώνη

Αυτή η απλή κίνηση μπορεί να σώσει ζωές…
Αυτή η απλή κίνηση μπορεί να σώσει ζωές…

Ο οδηγός πρέπει να επιβάλλει τη χρήση ζώνης σε όλου τους επιβάτες

Αυτό που παρατηρείται είναι πως όσο αλλάζουν οι γενιές τόσο διαφορετικά σκέφτονται οδηγός και επιβάτες. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό είναι αυτό του οδηγού που ενώ ο ίδιος κάνει χρήση της ζώνης ασφαλείας δεν επιβάλλει ή ξεχνάει πολλές φορές να υπενθυμίσει στους επιβάτες των πίσω καθισμάτων ποια είναι η υποχρέωσή τους. Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που παραβλέπουν οι περισσότεροι αφορά στην εκμάθηση και τη συνήθεια που αν γινόταν, τότε τα αποτελέσματα θα ήταν πολύ διαφορετικά όπως και ο αριθμός των θανάτων. Στο σύνολο των οδηγών σχεδόν το 25% δεν επιμένει, οι πίσω επιβάτες να φορούν τις ζώνες τους με αποτέλεσμα να υπάρχουν πανευρωπαϊκά χιλιάδες θανατηφόρα δυστυχήματα κάθε χρόνο.

Βάζουν οι Έλληνες ζώνη;

Από τα στοιχεία που υπάρχουν και από τις έρευνες που έχουν διεξαχθεί κατά καιρούς προκύπτει πως οι Ρουμάνοι οδηγοί έχουν το υψηλότερο ποσοστό μη συμμόρφωσης στους κανόνες χρήσης των πίσω ζωνών ασφαλείας και μάλιστα σε ποσοστό 84%. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι Γερμανοί σε ποσοστό 97% κάνουν χρήση της ζώνης όταν κάθονται στα πίσω καθίσματα ενώ αν αναρωτιέστε τι γίνεται στην Ελλάδα, μόλις το 23% σκέφτεται για την ασφάλειά του όταν κάθεται πίσω από τον οδηγό.

Στην Ελλάδα μόλις 1 στους 4 φορά ζώνη όταν κάθεται στο πίσω κάθισμα
Στην Ελλάδα μόλις 1 στους 4 φορά ζώνη όταν κάθεται στο πίσω κάθισμα

Όσοι ταξιδεύουν στα πίσω καθίσματα και πιστεύουν πως δεν είναι απαραίτητη η ζώνη ασφαλείας θα πρέπει να σκεφτούν απλά τις συνέπειες. Για παράδειγμα, θα πρέπει ο καθένας από εμάς να αναρωτηθεί τι θα συμβεί σε ένα απότομο φρενάρισμα ή μία σύγκρουση όταν το σώμα μας εκτιναχτεί προς τα εμπρός όπου το αποτέλεσμα θα είναι να χτυπήσουμε στο κάθισμα ή στο κεφάλι των επιβατών. Όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα της σύγκρουσης και τα G που θα δεχτούμε τόσο πιο σκληρή και σφοδρή θα είναι η σύγκρουση άρα και ο τραυματισμός.

Προσοχή στα αντικείμενα

Να τονίσουμε πως πολλοί παραβλέπουν τη θέση που τοποθετούν ακόμα και τα διάφορα αντικείμενα εντός της καμπίνας, τα οποία θα πρέπει να βρίσκονται σε εδικές θέσεις και όχι σε οποιοδήποτε σημείο καθώς μπορούν να μεταμορφωθούν σε φονικά όπλα σε περίπτωση σύγκρουσης.

Τα αντικείμενα πρέπει να τα τοποθετούμε στη θέση τους γιατί μπορεί να γίνουν επικίνδυνα σε περίπτωση σύγκρουσης
Τα αντικείμενα πρέπει να τα τοποθετούμε στη θέση τους γιατί μπορεί να γίνουν επικίνδυνα σε περίπτωση σύγκρουσης

Συμπερασματικά η χρήση ζώνης ασφαλείας για όλους τους επιβάτες, ακόμα και γι΄ αυτούς που κάθονται πίσω, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου ανεξαρτήτως ηλικίας.