Ενεργητική ασφάλεια αυτοκινήτου

Ποιες είναι οι διαφορές ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας;

Του Βασίλη Σαρημπαλίδη

Οι τεχνολογίες στα αυτοκίνητα έχουν αλλάξει σε μεγάλο βαθμό συγκριτικά με το παρελθόν και όσο μεγαλώνει ο ανταγωνισμός τόσο τα αυτοκίνητα θα προσφέρουν πάντα το κάτι παραπάνω με σημαντικότερο όλων την ασφάλεια. Πλέον όλα τα καινούργια μοντέλα εφοδιάζονται με πλήθος ηλεκτρονικών συστημάτων που κάνουν τη ζωή των επιβατών πιο άνετη αλλά κυρίως πιο ασφαλή.

Τεχνολογίες αυτοκινήτου
Η τεχνολογία έχει συμβάλει σημαντικά στην ασφάλεια των επιβατών που προσφέρουν τα σύγχρονα οχήματα

Σημασία έχει ο άνθρωπος και όχι οι λαμαρίνες

Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε το γεγονός ότι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν τεράστια ποσά στον τομέα της ασφάλειας έχοντας ως στόχο να δημιουργήσουν οχήματα που θα προστατεύουν όσους βρίσκονται στην καμπίνα και θα βρεθούν σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση. Κοινώς πλέον στόχος των σχεδιαστών είναι να καταφέρουν να προσφέρουν τη μέγιστη δυνατή προστασία των ανθρώπων και όχι του αμαξώματος, κάτι που πριν από μερικές δεκαετίες λίγοι το σκεφτόντουσαν. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που τα σύγχρονα πλέον αυτοκίνητα παραμορφώνονται σε τέτοιο βαθμό που βοηθούν στο να παραμείνει η ανέπαφη καμπίνα και όχι το ίδιο το αμάξωμα.

Σύγκρουση αυτοκινήτων
Οι δοκιμές που πραγματοποιεί ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP είναι σημαντικές καθώς με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουμε πόσο ασφαλές είναι κάθε αυτοκινήτου

Τι είναι τα αστέρια ασφαλείας του EuroNCAP;

Είναι γνωστό άλλωστε και μόνο τυχαία δεν βλέπουμε πολλές διαφημίσεις που σχετίζονται με την ασφάλεια, πως στα σύγχρονα αυτοκίνητα σημαντικό ρόλο ακόμα και στην εμπορική τους επιτυχία παίζει η βαθμολογία που θα αποσπάσουν από τις δοκιμές που διενεργεί ο ανεξάρτητος ευρωπαϊκός οργανισμός Euro NCAP. Ο συγκεκριμένος, πραγματοποιεί δοκιμές πρόσκρουσης και ανάλογα με τα αποτελέσματα βαθμολογεί σε… αστέρια. Όσα περισσότερα αποσπάσει ένα αυτοκίνητο τόσο καλύτερη θεωρείται η προστασία, επιβατών ακόμα και πεζών, με την μέγιστη βαθμολογία που μπορεί κάποιο να πάρει να είναι τα πέντε αστέρια.

Euro NCAP: Δοκιμή πρόσκρουσης
Οι δοκιμές πρόσκρουσης βαθμολογούνται και το αποτέλεσμα μετριέται σε αστέρια. Τα πέντε αστέρια σημαίνει άριστα

Ενεργητική vs Παθητική ασφάλεια

Για την μέγιστη όμως δυνατή ασφάλεια παίζουν το ρόλο τους τόσο η ενεργητική όσο και η παθητική ασφάλεια. Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ τους;

Η απάντηση είναι αρκετά απλή και παρακάτω που θα διαβάσετε θα διαπιστώσετε πως είναι και πολύ κατανοητή.

Η ενεργητική ασφάλεια βοηθά πριν γίνει το ατύχημα και η παθητική όταν συμβεί

Τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας αφορούν σε αυτά που «εργάζονται» για να γλιτώσουν ένα ατύχημα ή μία σύγκρουση. Για παράδειγμα, το ευρέως γνωστό σύστημα ευστάθειας ESP (Electronic Stability Program) που είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα βοηθά στο να διατηρεί το αυτοκίνητο την πρόσφυση με το δρόμο και να είναι σε θέση ο οδηγός να μπορεί να το ελέγξει όταν αυτό αρχίζει να χάνει την πορεία του.

Οδηγώντας με ESP
Τα συστήματα της ενεργητικής ασφάλειας βοηθούν στο να προλάβουμε πιθανό κίνδυνο. Στη φωτογραφία βλέπουμε πως λειτουργεί το ESP όπου ο οδηγός δεν χάνει τον έλεγχο του οχήματος

Επιπλέον συστήματα, όπως τα φρένα, το ABS, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό (EDL) κ.ά. είναι συστήματα που βοηθούν τον οδηγό να γλιτώσει από τα… χειρότερα πριν συμβεί το οτιδήποτε. Στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα θα προσθέσουμε και επιπλέον συστήματα που βοηθούν ακόμα και στο αυτόματο φρενάρισμα, καθώς μέσα από προηγμένους αισθητήρες «αντιλαμβάνεται» το όχημα πως κάτι δεν πάει καλά και προλαμβάνει μόνο του πιθανή σύγκρουση με όχημα ή ακόμα και με πεζούς.

Από την άλλη, τα συστήματα παθητικής ασφάλειας αφορούν σε αυτά που βοηθούν τους επιβάτες ή ακόμα και τους πεζούς που έχουν εμπλακεί σε ατύχημα, να προστατευτούν εφόσον έχει γίνει το… κακό.  Τα πιο κλασικά έχουν να κάνουν με τις ζώνες ασφαλείας και φυσικά τους αερόσακους που πλέον καλύπτουν σχεδόν ολόκληρη την καμπίνα, προστατεύοντας τόσο τους εμπρός όσο και τους πίσω επιβάτες.

Αερόσακοι για όλους τους επιβάτες
Οι αερόσακοι πλέον καλύπτουν όλη την καμπίνα των επιβατών και ελαχιστοποιούν τους τραυματισμούς

Προστασία ακόμα και για τους πεζούς

Επιπλέον σε ορισμένα οχήματα συναντούμε ακόμα και αερόσακο για τους πεζούς που ενεργοποιείται όταν το όχημα «αντιληφθεί» πως έχει χτυπήσει κάποιον στο εμπρός τμήμα. Ακόμα και η σχεδίαση πλέον παίζει το ρόλο της, καθώς η εμπρός μάσκα ακόμα και τα φωτιστικά σώματα πρέπει να είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο που να μειώνουν τις πιθανότητες τραυματισμού πεζών.

Αερόσακος για πεζούς
Στην παθητική ασφάλεια συναντούμε και τους αερόσακους των πεζών που ενεργοποιούνται στην περίπτωση που κάποιος πέσει πάνω στο όχημα

Σε κάθε περίπτωση η ενεργητική και η παθητική ασφάλεια μεγιστοποιούν την πιθανότητα αποφυγής σύγκρουσης ή και τραυματισμού ακόμα και όταν ο οδηγός έχει… ξεχαστεί. Τα περισσότερα συστήματα βρίσκονται πλέον στο στάνταρτ εξοπλισμό των νέων αυτοκινήτων ενώ η γκάμα συνεχώς μεγαλώνει, μεγιστοποιώντας τις πιθανότητες αποφυγής απρόοπτων καταστάσεων.