Τεχνολογίες αυτοκινήτου

Αυτοκίνητο: Γνωρίζεις πόσες τεχνολογίες αεροπλάνου κρύβονται μέσα του;

Πόσα κοινά μοιράζονται το αυτοκίνητό σου με ένα αεροπλάνο; Κι όμως είναι πολλά περισσότερα από νομίζεις. Γνώρισε και εξερεύνησε τώρα την έξυπνη μηχανική του!

Δεν λες πως μοιάζουν και πολύ μεταξύ τους. Το αυτοκίνητο είναι σχεδιασμένο για άνετες σχετικά μικρές μετακινήσεις, ενώ το αεροπλάνο για μεγάλα ταξίδια από χώρα σε χώρα. Αυτό δε σημαίνει όμως πως το ένα δεν έχει στοιχεία και τεχνολογίες του άλλου, πέρα της αεροδυναμικής.

Ορίστε λοιπόν μερικά κοινά τους:

GPS

Ναι το GPS, η πιο κοινή σήμερα τεχνολογία που υπάρχει σε κάθε κινητό και χρησιμοποιείται αρκετά κατά την οδήγηση χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνιας στις αερομεταφορές και δίνει το στίγμα των αεροπλάνων στον πύργο ελέγχου. Η ιδέα ξεκίνησε για στρατιωτική χρήση στις αρχές του 1970 και εμπορευματοποιήθηκε πλήρως το 1995. Η πρώτη εταιρεία που έβαλε GPS στα αυτοκίνητα της ήταν η Mazda.

Cruise Control

Όλο και περισσότερα αυτοκίνητα σταδιακά εισάγουν την τεχνολογία του αυτόματου πιλότου, το cruise control. Είναι μία παραλλαγή των συστημάτων που έχει ένα αεροπλάνο για να βοηθά τους πιλότους και να κάνει πιο ξεκούραστες, αλλά και ασφαλείς τις πτήσεις. Σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αναπτύξει τις άλλοτε στρατιωτικές τεχνολογίες της νυχτερινής όρασης και του συστήματος απεικόνισης υπερύθρων για πιο αποτελεσματικά και έξυπνα συστήματα αυτόματου πιλότου.

Ραντάρ

Δεν υπάρχει σήμερα αεροπλάνο χωρίς ραντάρ. Η Βρετανική Βασιλική Αεροπορία (RAF) είχε την ιδέα να εξοπλίσει ένα βομβαρδιστικό της με ραντάρ για τον εντοπισμό άλλων αεροπλάνων. Το 1992 η Mitsubishi παρουσίασε ένα σύστημα προειδοποίησης με laser, ενώ το 1999 η Mercedes-Benz ακολούθησε με το Distronic. Σήμερα αρκετά οχήματα έχουν ραντάρ στα συστήματα υποβοήθησης οδηγού.

Head Up Display

Πρόκειται για μία τεχνολογία που χρησιμοποίησαν πρώτοι οι πιλότοι των μαχητικών αεροσκαφών. Είναι μία διαφανή επιφάνεια η οποία παρέχει πληροφορίες στον χειριστή. Αν και έκανε την εμφάνιση της πριν των Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στο χώρο της αυτοκίνησης άργησε αρκετά. Η General Motors μόλις το 1988 τόλμησε να την εγκαταστήσει. Σήμερα μπορεί να την έχει ο καθένας αν το επιθυμήσει, ενώ πολλά νέα οχήματα σταδιακά την προσφέρουν μέσα στα βασικά ηλεκτρονικά τους.

Μαύρο κουτί

Αν και στην Ευρώπη δεν είναι διαδεδομένο, στην Αμερική ήδη από το 1994 αρκετά οχήματα έχουν ενσωματωμένους καταγραφείς που δίνουν χρήσιμες πληροφορίες για τις συντριβές. Το μαύρο κουτί είναι άμεσα συνδεδεμένο με τα αεροσκάφη και δίνει χρήσιμες απαντήσεις. Στο ευρωπαϊκό έδαφος όμως ανακύπτουν νομικά ζητήματα, οπότε και δεν έχει επικρατήσει η χρήση του.