«Καθίζηση» στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Απρίλιο

Της Έρης Τσάκωνα

Βαθύ αποτύπωμα στην ελληνική αγορά αυτοκίνητου άφησε ο Απρίλιος – μήνας πλήρους εφαρμογής του lockdown – οδηγώντας κοντά στο ναδίρ τις νέες ταξινομήσεις.

Η αναστολή της επίγειας εμπορικής δραστηριότητας ως απόρροια των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωση της πανδημίας έφερε, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, πτώση της τάξεως του 80%, ποσοστό το οποίο μεταφράζεται σε μόλις 2.434 ταξινομήσεις καινούριων Ι.Χ. τον Απρίλιο, έναντι 12.303 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του έτους 2019.

Σε πιο διευρυμένη κλίμακα, η πτώση στο 1ο τετράμηνο του 2020 διαμορφώνεται στο 38,8%, δηλαδή 23.824 καινούργια αυτοκίνητα έναντι 38.592 της αντίστοιχης χρονικής περιόδου του 2019.

Φθίνουσα πορεία ακολούθησαν τόσο οι πωλήσεις μοτοσυκλετών (-72,4%) αλλά και των καινούργιων φορτηγών (-32,90%).

Επιχειρώντας την «ακτινογραφία» της μεγάλης πτώσης στην αγορά αυτοκινήτων, οι αιτίες φαίνεται να εντοπίζονται κυρίως στις εταιρικές πωλήσεις, δηλαδή αφενός στις επιχειρήσεις rent – a – car οι οποίες δεν προχώρησαν σε ανανέωση του στόλου τους λόγω μειωμένων προσδοκιών για την φετινή τουριστική κίνηση και αφετέρου τις επιχειρήσεις που διαθέτουν εταιρικά αυτοκίνητα για τα στελέχη τους μέσω εταιρειών leasing.

Οι οικονομικές επιπτώσεις που αφήνει πίσω της η υγειονομική κρίση διατηρεί χαμηλές τις προσδοκίες στα στελέχη της αγοράς για αναπλήρωση των απωλειών, ωστόσο υπάρχει διάχυτη η εκτίμηση ότι θα μετριαστεί η ζημιά έως το τέλος του 2020, εφόσον δεν υπάρξει νέο επιδημιολογικό κύμα έξαρσης του νέου κορωνοϊού.

Με την… όπισθεν οι πωλήσεις στην ευρωπαϊκή αγορά

Η εκμηδένιση της ζήτησης έπληξε βαριά τις «ανεπτυγμένες» αγορές, οι οποίες εκτός από τη «βουτιά» στον κλάδο των πωλήσεων, είχαν να αντιμετωπίσουν και την αναστολή λειτουργίας στις μονάδες παραγωγής των αυτοκινηβιομηχανιών.  Η ισχνή επίδοση του Απριλίου είναι η μεγαλύτερη που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια και αντανακλά την τάση σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Κατακόρυφη πτώση σημείωσε η αγορά αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο, με μείωση 97% για τον Απρίλιο. Μάλιστα, ο δείκτης υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 1946, δηλαδή μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς ο κορωνοϊός κράτησε κλειστά εργοστάσια και αντιπροσωπείες.

Αντιμέτωπη με το μεγάλο «κραχ» στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων βρέθηκε η Ιταλία (-98%), ενώ εντυπωσιακή ήταν η μείωση στην Ισπανία (-97%) αλλά και στη Γαλλία (-89%). Λιγότερο χτυπημένη από τον κορωνοϊό η Γερμανία, εμφάνισε τις λιγότερες απώλειες καταγράφοντας πτώση 65%.

Στο πλαίσιο αυτό, οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας μαζί με τους μεγάλους παίκτες των εμπορικών δικτύων πωλήσεων, ασκούν πιέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την λήψη μέτρων ανάκαμψης της αγοράς αυτοκινήτων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η απόσυρση, η μείωση της φορολογίας κ.α.. Σύμφωνα με τους εμπλεκόμενους φορείς, η απουσία ενός καταρτισμένου σχεδίου από την Κομισιόν θα επιβραδύνει την ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτου και θα οδηγήσει τόσο στην απώλεια εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας όσο και δισεκατομμυρίων ευρώ σε τέλη και φόρους, επιτείνοντας την ύφεση για την ευρωπαϊκή οικονομία.

Share this!